Het Kamper dialect

Aa die Wim,(van Enk en Derrekien)

Ik loate det dialekt maar skieten, want al vergeetie det nooit, tlukt mien vastniet elemoale.

Maar je berichten in dialect doen me denken aan een leuke site die nog niet zo lang in de lucht is: het soundbites project van het Meertens Instituut.

Je kunt het hier vinden: http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/

Dan even door zoeken naar Kampen. In het eerste fragment zeuren ze over de vraag of het nou tegenswoordig (de bovenhoek) of tegenwoordig (buitenhoeks) moet zijn. Ook wijst iemand op een oud- Kampens gezegde over Brunnepe: Hier houdt het mensdom op, en begint het dierenrijk. Leuk! zeg ik dan als Bovenhoeker, met die allochtonen is er altijd wat. Of deze Schokkers waren of boeren blijft onduidelijk.

Thuis spraken we Kampers. Toen ik 10 of 11 was, denk ik, zeiden m’n ouders ineens dat we overgingen op Ollands. Ik weet niet wat de aanleiding was, misschien was het omdat m’n oudste zuster Dik op de HBS zat, ik weet het niet. Ik geloof wel te weten dat het in die tijd in de mode was. Voor veel Kampenaren een bezoeking. M’n tante Marre uit de Noordzijstraat is het nooit helemaal gelukt. Zij reisde naar Den Aag, via Hamersfoort en Huutrecht.

Toen ik jong (16 of zo) was schreef ik gedichten. Het eigenaardige was dat wat ik wilde zeggen zich in dialect aandiende. Dat moest ik dan in in het Algemeen Beschaafd Nederlands omzetten. Kun je toch zien dat een dialect diep in je zit. Ook nu nog vind ik het eigenlijk geheimzinniger dan ABN, ’t ligt dicht tegen je ziel aan, denk ik.

Die gedichten waren zo puberachtig overdreven dat ik ze allemaal heb weggegooid.

Ik vraag me trouwens af of dat tegenswoordig niet gewoon slecht Nederlands is, Kampers uitgesproken. Daar moet het Meertens Instituut dan maar eens een paar onderzoekers op zetten. Dat instituut dat Voskuil in zijn zesdelige roman: het Bureau, nogal dodelijk beschreef.

Willem Smit

Van Anna en Louw van de Bovensingel

PS. Wat eur ik? Gaan ze bouwen buiten de Zwartedijk? Laten we ons sterk maken voor de afbraak van alles wat na 1945 om Kampen heen is gebouwd!

3 Reacties

  1. Bedankt veur de link Willem.
    Ik hebbe dr ook nog ene veur oe http://www.fotoarchief.nu/archief/index.php?cat=plaatsen&id=overijsel&id2=kampen&mine=50
    deur ston allemole olde foto’s van disse mooie stad op. veule plezier dr mee, en de groetn uut Kampn van Wiiem van Enk en Derrekien

  2. Willem Smit
    Hier nog een verlate reactie op je post scriptum:

    2-5-2007
    20:17 – door wim leurink

    Het is een even belachelijk idee om het gebied vol te plempen met huizen als het bypass plan.
    Als je alles bij elkaar zet: hanzelijn, bypass en huizenbouw, dan heb je niet veel voorstellings vermogen nodig om te zien wat er van dit gebied over een paar decennia nog over is.
    hieronder wat ik op de site van natuur en miljeu heb gezet.
    Het is hier ook relevant, ik sta er nog steeds achter.

    Ik vind het plan, om een bypass voor de ijssel te maken pure geld verspilling, onnodig en een aantasting van het prachtige landellijke gebied.
    De drive achter dit ideote plan is volgens mij de overdreven angst van bestuurders om aangesproken te worden op de gevolgen van een overstroming eens in de 500 jaar.
    Er zijn in Kampen kapitalen geinvesteerd in een waterkering ( ruim 60 milj.) nu moet zonodig weer alles op de schop.
    Het broeikas effect staat nu volop in de belangstelling, zoals dat 15 jr geleden met de hype rond de zure regen was, merkt u nog wat van stervende bossen?
    Op de tv. was ong. 35 jaar geleden een serie met geleerden van naam over een nieuwe ijstijd , de gletchers zouden tot de Utrechtse heuvelrug komen.
    Ik wil maar zeggen iets meer historisch besef zou de hedendaagse opinie makers niet misstaan.
    Een beetje nuancering kan geen kwaad.
    wim leurink

  3. Mooie zitten er tussen, Willem.
    Ken je het fotoboek: Kampen. Stad aan de IJssel?
    Dat is van 1959 dus in zwart-wit en juist daarom vind ik dat het mooiste fotoboek over Kampen dat ik ken. Bij tweedehands boekenwinkels als De Slegte in Zwolle is het soms te koop.
    Ik kijk op boekenmarkten ook vaak even bij de kraampjes met oude ansichtkaarten.
    Met groet
    Willem van Louw en Anna

Geef een reactie

