Ut vervolg op ut bofferd geskrief

Ut vervolg op ut bofferd geskrief. Dit skeef Marregien:

Het is werkelijk wonderlijk dat er zoveel reacties komen op bofferd Ook ik vind het heel lekker maar waar ik me over verbaas dat leurinks helemaal liris worden als het over eten gaat Ze kunnen uren praten over hun lekkere happen Ook mijn hobby is koken maar ik hoop dat we allemaal beseffen dat we veel meer zijn en kunnen dan eten ,satire

Vrolijk Pasen van Margje uit de Bilt

Now mensn dan muj d’r met ene van Java etrouwd wezen zoal ikke, die Indo,s die kunt lullen over eten, niet te krap.

Ikke en Daisy bint al 51 joar etrouwd dus ik kan d,r overmee pratn. Aj 2 of een kladde Indo’s bi-j mekare ebben dan kuj d’r donder op zeggn dat ze ut binn 10 menutn over eten ebbn.

Now muk zegn, dat ik ut verrekte lekker vinde, en u“t kan mien niet hiete genog wezen eigeluk.

Maar deur al det gelul over eten bink een paar jör geleedn ook zelf maar ies begunnen te kookn, en ik mut eerluk zeggn dak det nog leuk vinde ook.

Kiek dit stukkien giet netuurluk over niks, maar zo kump dr nog ies wat op’t weblog van Steemn.

Ik maake ook wel ies wat zelf utgefineerd voer. Det is toenvalleg niet zo iete, det maake ikke meestal as d’r wat kleinkieders ier koomn eten. T ‘ene is van kippelerties en t”andre maake ik van skellevis wak veurt gemak maar bi-j de visboer lôte bakkn. Tis rap emaakt en de kienders en ikke vindn ut verrekte lekker.

As d’r animo veur is dan wik ut wel ier wel opskiemn.

Now ajus allen

willem van Enk en Derrekien

5 Reacties

  1. Willem,
    Ben heel benieuwd naar jouw recepten en ook hoe je dat in het ABK schrijft,
    groetjes aan Daisy.

  2. Kom maar ies op met oe receptn,’k eb er gien oge pette van op want as uit is as “zo vader zo zoon” dan ist niks. Enk Leurink vader kon nl. nog gien ei kokn.

  3. Hier 2 recepten die ik zelf gefantaseerd heb en redelijk vaak kook, ook ge-apricieerd door de gasten.

    recept 1 IKAN KECAP BELANDA —schelvis in ketjap
    —————————————————————–
    3 gebakken schelvis (kleine kg)
    zout
    peper
    3 eetlepels olijfolie
    5 grote eetlepels ketjap manis minimaal !
    1 flinke ui
    1 prei
    1 lente ui of 1 sereh
    1 rode + 1 groene paprika
    jampotje zilveruien
    1 theelepel vetsin
    alles binder

    Snij de ui niet te fijn en fruit zeer licht aan, dan de paprika (in vierkantjes van 2 bij 2 gesneden)
    met aanhangend vocht erbij, even als de in ringen gesneden prei en lenteui. Even koken, vooral niet te lang
    de zaak moet knapperig blijven! Nu 1/2 van de zilveruitjes met het zoetzuur, de ketjap en de vetsin
    erbij en als laatste een beetje bindmiddel. Nog 1 min. laten sudderen.
    Leg de gebakken vissen na de graten eruit gehaald te hebben op de rug, opengevouwen onderin in
    een andere pan en giet de inhoud van de 1e pan er over heen, deksel erop, en even laten staan.
    Nog wat tips: vooral niet te gaar koken en niet te veel bindmiddel, het vocht moet net iets gebonden
    zijn, maar geen dikke saus vormen. Heeft de visboer de vis(mag ook een ander soort zijn) al van zout
    en kruiden voorzien dan heel spaarzaam met peper en zout zijn!
    Wil je het iets pittiger maken, dan voor de pep een theelepel sambal erdoor.
    De ingredienten moeten net onder de saus staan.
    ==============================================

    rec.2 Sambal ati belanda—-kippelevertjes op z’n indo’s
    ——————————————————————————–
    1 pond kippelever
    1 lombok of theelepel sambal
    1 grote ui
    1 rode paprika
    1 groene of gele paprika
    2 afgestreken eetl. suiker
    1 theelepel trassie
    2 tenen knoflook, gedroogde mag ook
    zout
    flinke hoeveelheid ketjap manis
    de lever 2 min aanbraden
    De fijngesneden ui, lombok zonder de zaadjes
    en de trassi, fruiten tot de uien glazig zijn.
    Dan de in blokjes gesneden lever erbij doen en met een 1/2 kopje water alles
    verder stoven tot de lever gaar is (plm10 min. anders wordt de lever te droog)
    Dan alles aanlengen met een flinke scheut ketjap zodat alles bijna onder staat.
    2 min voor het einde de paprika erbij en wat bindmiddel er in om iets te binden.
    Een paar uur met rust laten om lekker te laten intrekken.
    De ingredienten moeten net onder de saus staan.

    Ps. de schelvis uit recept 1 laat ik voor het gemak door de visboer bakken, ik neem ook wel eens andere vis. Op Tenerife waar we altijd overwinteren neem ik meestal Dorade, een soort zeebaars. Moet dan helaas zelf bakken, want een visboer zoals hier kennen ze daar niet.

  4. Ben wel nieuwschierig, heeft iemand deze recepten al eens geprobeerd?
    gr. wim
    Ps inmiddels weer terug in Kampen

  5. Ik niet. De reden is: ik lust geen kippelevers en ook geen schelvis. groet Bea

Geef een reactie

