Wat bezielt ons Leurink’s?

Hobby’s?    Jazeker – o.a. Tuinieren.

Komt de vraag: “heb je hobby’s”,dan is mijn antwoord steevast : “Jazeker – o.a.  tuinieren”.

Ik had al wel eens vaker gedacht om een tuinfoto naar het Leurink weblog te sturen,maar dan komt toch al weer snel die Leurink-bescheidenheid (waar de ene Leurink meer mee behebt is, dan de andere) naar boven. Dus heb ik enige tijd geschroomd. Maar nu doe ik het toch,misschien voor anderen ook eens om met foto’s over de brug te komen van ‘t-een of ‘t-ander. Uiteindelijk hoeft het blog toch ook niet alleen gevuld te worden met oude verhalen. Zo te merken spreekt dit in ieder geval de jongere generaties niet erg aan. Het zou toch mooi zijn als er een mix ontstaat van jong en oud. Zelf had  ik had eigenlijk allang wel eens een foto van kinderen/kleinkinderen/huisdieren(sorry, die laatste wel van  een héél andere orde ) verwacht. Maar wie weet alles kan nog,het begin is komende.

Gees gaf aan dat ze de tuinfoto’s  best wilde zien en ook Steven liet weten: waarom niet, je mag alles plaatsen. ( Alles?? )  Bovendien hebben vele Leurink’s groene vingers, volgens Steven en kunnen ze het vast wel waarderen. Dus hierbij doe ik hierbij de mooiste plaatjes van dit jaar ,genomen in onze achtertuin begin juli 2008.

Dat van die groene vingers klopt wel,want Gees heeft een niet te versmaden volkstuin en ik heb al meerdere keren mooie tuinen gezien bij de  nichies. Bovendien hoeft het niet altijd een sprookjestuin  te zijn, je kunt snel genoeg zien ,of iemand er alleen al plezier aan beleeft om er lekker in bezig te zijn.

Onze Oom Steven deed ook niets liever, tot het laatste toe verzorgde hij zijn plantjes.Toen hij nog aan de Kievitstraat woonde was hij altijd bezig met stekjes en bollen en knollen  en weet ik veel. Over het slootje heen het land op en dahlia’s voor je afsnijden.Nooit met lege handen naar huis,zelfs toen Hans en ik nog de zeilboot hadden stond er een jampotje met dahlia’s op de kachel op en neer te deinen op het IJsselmeer. Zo’n mooi aandenken,ik heb er altijd nog een foto van.

Nauwelijks bij mij aangekomen in Hoorn( hij had  alleen de voortuin in een flits gezien ),jaren geleden, waren zijn eerste woorden: “die buxus heeft kalkgebrek,daar moet je kalk bij doen’.Tegen mij sprak hij geen ABK.

Steeds als de buxus onder het mes gaat moet ik aan zijn woorden denken.Maar……. het advies is opgevolgd destijds en het haagje ziet er al jarenlang veel beter uit. Ach ja, die man heeft jaren een volkstuin gehad (samen met oom Jaap),hij wist er wel heel veel vanaf.

Onze achtertuin is behoorlijk groot,onze  straat stamt uit begin 1910 en de mensen hier hadden achter het huis vaak  een eigen boomgaardje en groentetuinen. De siertuin was toen nog niet in.Het gebied West Friesland is ook grotendeels een tuinbouwgebied er werd veel aan fruitteelt gedaan,maar dat verdwijnt steeds meer.Wel is het de grootste (eetbare)kolen tuin van Nederland,allerlei kolen groeien hier, de meeste zuurkool komt uit deze contreien.Ook is de bloembollenteelt hier in opmars.  Helaas is de kassenbouw ook erg aan het toenemen,maar ja,  wat wil je als mensen allerlei groenten en fruit het hele jaar door willen  eten. Of altijd een vers bosje bloemen op tafel wil hebben.

Maar doordat die stukjes grond toch eigendom waren, zijn de tuinen achter de woningen aan de grote kant gebleven ten opzichte van de normale kavelgrootte in de huidige tijd.

Achter in de tuin had de vorige bewoner een volière met honderden kanaries. Hiervan heb ik een deel ingericht als “studio” ,een groot woord,maar het is wel mijn teken/schilderruimte geworden. Wat wil ik nog meer,veel licht en uitzicht op een fijn stukkien tuinen en vooral… heerlijk rustig.

Toon ook je hobby ( als je dat kunt) zou ik zeggen :wat bezielt ons Leurink’s? Van mijn broer weet ik het al wel en die komt er vast wel mee.

Ik wacht af.

Groet allen, Bea

4 Reacties

  1. Schitterende bijdrage, daar horen er meer van te komen. In de tekst één fout: het was niet oom Jaap maar mijn vader met wie oom Steven die fraaie, grote vokstuin had.
    Wim van G&R

  2. Grandioos Bea,wat een mooie tuin,Inderdaad hebben wij een leuke volkstuin Er staan een paar honderd huisjes op Stenen, halfsteen half hout en alleen hout. Zoeen hebben wij Er is een kantine bij en daar ontmoeten de tuinders elkaar regelmatig onder het genot van een kop koffie of een biertje Er worden veel dingen georganiseerd, b v fietstochten, viswedstrijden bingo avondjes kaartavonden knutselmiddagen in de winter Diavertoningen enz Jammergenoeg was er een hele nieuwe wijk in de buurt gekomen en de jeugd verveelde zich daar behoorlijk. Wat is er dan leuker om eens een huisje in de fik te steken Of om diefstallen en vernielingen te plegen Wij hebben ook eens in slaper in ons huisje gehad Paul wandelde niets vermoedend het pad op Toen hij de duer opende zat er een jonge knul met z,n voeten op tafel . Kacheltje aan boekje ,erbij koekjes en drinken binne n handbereik Och ja en waarom zal je dan ook niet de radio er bij aan doen Wie er meer schrok, Paul of hij?Toen paul vroeg wat moet je hier, dit is mijn huisje.Ik zie dat je door het raam binnen gekomen bent daar ben ik voor verzekerd maar niet voor de luxaflex Dat is dan 30 gulden De jongen deed z,n schoen uit en haalde er een stapeltje geld uit Toen gaf hij netjes 30 gulden Paul vroeg wel of hij het glas nog even wilde opruimen Enfin dat wilde hij ook nog wel doen Verder werd hem verzocht dit niet nog eens te flikken Een paar weken later sliep hij in een ander huisje daar hebben 3 “stoere mannen “hem een pak op z,n donder gegeven en aan de politie overgedragen Z,n vrien die ergens anders had geslapen kwam er beroerder af Hij speelde te veel met gas(dat snoof hij ) een vonje erbij en hij ging met huisje en al de lucht inKortom hebben dit soort dingen er voor gezorgd dat de lol er voor sommigen een beetje af gegaan is Sloten zij verlengd zodat ze meer om moeten lopen(jammer genoeg ik ook ) Hekken gaan hier en daar dicht Maar toch is het voor mij nog wel leuk ,behalve dat een zwerm parkieten alle fruitbomen op het park plundert Ik heb wel niet zoveel fruit,maar ik vind het wel jammer van m,n vijgen Die had ik dit jaar voor het eerst De volgende keer zal ik ook eens wat foto,s mailen daarvoor heb ik hulp van de kinderen nodig Ajuus Gees

  3. Gees, jammer dat een deel van jullie tuin plezier op die manier verloren gaat.
    Je schrijft nu zo’n lange reactie,denk er eens over om er de volgende keer ” jouw verhaal” van te maken.Dat kun je rechtstreeks naar Steven mailen.
    Staat aan de rechterkant op deze pagina al aangegeven. Het is toch nu ook een heel verhaal geworden.
    Gewoon proberen en foto’s erbij, zal helemaal leuk zijn. Op dit moment zijn Wim van G&R en ik-zei-de-gek wel erg aanwezig.Dat is toch ook niet de bedoeling van een familie blog. met een lieve groet,Bea

  4. Inderdaad was oom Steven een liefhebber van tuinieren en had hij er veel verstand van. Voor moeder die op haar zestigste weduwe werd, hield hij de potplanten buiten bij, vaak kreeg ze snijbloemen van hem uit zijn eigen volkstuin. Toen hij wat ouder werd begon hij het meer in het algemeen voor de natuur “an sich” en voor het milieu op te nemen. We pesten hem -op z’n Kampens, goedmoedig dus- met de vraag hoe hij het als natuurminnaar kon presteren lokeenden voor de jacht te voederen. Dat deed hij namelijk voor een vriend in het slootje achter z’n huis aan de Kievitstraat.
    Dat was geloof ik de enige keer dat hij -even- met z’n mond vol tanden zat. Er zijn mensen zijn waar je vaak en met genoegen aan terugdenkt, oom Steven is zo iemand.
    Wim Smit

Geef een reactie

