Kamper Almanak

Ik vind het telkens weer een verrassing die jaarlijkse Kamper Almanak. Zelfs voor wie al lang niet meer in de stad woont is-ie meer dan interessant.

De eerste almanak verscheen in 1928. In het jaar dat ik geboren ben. Mijn geboorte (geintje, ik zeg het maar voor alle zekerheid) was de aanleiding niet, ik denk zelfs niet dat die erin ter sprake komt.

Als ik weer eens in Kampen ben, wil ik bij het Frans Walkate Archief binnenlopen. Eens kijken wat er in dat eerste jaar in de almanak geschreven is.

De almanak is een uitgave van het, heb je al begrepen, Frans Walkate Archief. De Nutsspaarbank (nu SNS-bank) maakt het mogelijk de almanak gratis aan geïnteresseerden aan te bieden.

Wie interesse heeft kan zich wenden tot het archief: Burgwal 43, 8261 EP Kampen. Internet: www.walkatearchie.nl en e-mail: info@walkatearchief.nl.

Denk erom: de oplage is maar klein: 4000 exemplaren. En: de verzendkosten zijn voor jouw rekening.

Veel leesplezier, Wim van G&R

Eén reactie

  1. Ach ja de kamper almanak. Bij de oude spaarbank kreeg je die op wereldspaardag. Je ging op die dag met je nikkelen spaarpot naar de burgwal en de lokettist maakte met een sleutel de onderkant los en telde de muntjes. Die werden dan bijgeschreven in een spaarbankboekje. Vrogger kreeg je een almanak als je je muntjes wegbracht, als je nu kleingeld wilt stortten moet je ervoor betalen. Treurig!
    Wllem van H&D

Geef een reactie

