Disgenoten

De voorlaatste keer dat we oom Steven bezochten, bleven we mee-eten.


Er was een tafel voor ons gereserveerd. Na afloop van de voortreffelijke maaltijd vroeg ik waar oom Stevens dagelijks tafelde. Hij wees een paar tafels verderop: ik zitte altied bi’j Tonnie Renes. Een gezicht en een naam die me terugvoerden naar de Mulo. Renes was er gymleraar. Natuurlijk kende hij me na ruim zestig jaar niet meer. Hij vroeg wel, smakelijk lachend: was ik streng?


Oom Steven bracht zijn vriend iedere dag naar huis, naar het uiterste end van een andere vleugel van het tehuis. Dus vandaag ook. Tonnie – vierennegentig – moeizaam achter zijn, voor een grote man als hij, veel te lage rollator, dan oom Steven met wandelstok en gearmd met An en ik als hekkensluiter.


We moesten Tonnies huis bekijken. Hij legde uit waarom-ie hier was komen wonen. Ik moest iedere keer dat ik gevallen was een van de kinderen bellen en die hebben wel wat anders te doen telkens maar weer een ouwe kerel van de grond te plukken.

Toen oom Steven ervan overtuigd was dat vriend Tonnie goed was geïnstalleerd, gingen we terug.


Een behoorlijk end van de ene naar de andere vleugel van het tehuis en dat iedere dag maar weer.


WvanG&R

2 Reacties

  1. Mooi stukje over het recente verleden.Fijn om te vernemen dat oom Steven in het huis zo’n goede vriend heeft gehad, aan die Tonnie Renes.

  2. Ja, zo ging dat, iedere dag maar weer. Pa had met Renes te doen omdat hij allerlei kwaaltjes had en ook vond hij dat de verzorgsters van het huis het al druk genoeg hadden. Dus bracht hij Renes trouw naar zijn plekkie terug. Renes is trouwens onlangs overleden, op mijn verjaardag 6 mrt. j.l. was zijn begrafenis.

Geef een reactie

