DE ONT VAN KLÔS VAN BRUGGN

deur wim van Henk en Derrekien


Zoas de meestn van julli wel weetn, ad mien va een krudeniers winkeltien. Op ene dag in de weke deed ie een runtien langs de boern in de umtrek van Kampn. Now addn we een klante an de Jules van Asseltweg, die ieten Klôs van Bruggn en die ad een bar vals kreng van een ont. Die boerinne was zelf nog bange veur die ont. Maar mien va ad een foefien bedacht um zonder kleerskeurn ut de auto te koomn. Ij nam altied een zakkien afval van de sniemesiene met, stukkies keze en wöst enzo, en det gooien ie dan over de sloot en dan vrat die ont dan met bule en al op. Ut was nogal een zunege boer, dus die ont kreeg niet al te veule. Det alles gaf mien va dan de tiet um de boodskappn of te levern. En as ie dan weer weg mos dan dreef die boerinne det kreng met een grepe of een eui- vörreke de dele op. Nou wilt geval det mien mo aar vleis in de koelkaste in de winkel bewaarn, dus toen ze ies een keer tegn de kastdaagn bei-j uitzundering een paar biefstukkies ad e kôcht gingen die ook de koelkaste in. Now jullie snappn ut al netuurlik, die biefstukkies bint int land van die boer en in de mage van die rot ont teregte ekoomn. Oh wat ef mien mo ejammert en mien va ef det nog lange mutten örn.

4 Reacties

  1. Onze vader was bang voor alle honden.Ze hebben korte tijd zelf nog even een terrier gehad en moeder zei dat Henk om de toafel ene liep van angst en de hond achter hem aan.
    Sito is niet erg lang bij ons gebleven. Ik kan het me niet meer herinneren, Wim jij waarschijnlijk wel over die Sito.
    Heb wel moeten lachen om het verhaal over de ont v.Bruggn.
    Oe kampers is ook wel eel wat biezunders.

  2. Bea, ik kan Sito nog goed herinneren. Het was een leuk beest, maar zoals de meeste fox-terriers gezegend met nogal wat temperament. Vader kon daar niet zo goed mee omgaan denk ik. Div. keren ging dat niet goed, dan stond sito met blikkerende tanden en vals grommend tegenover vader. Het leek wel of die hond aanvoelde dat het baasje bang was en geen overwicht had. Sito is na een paar mnd. naar een boer uit het Kamperveen gebracht en is na een mnd. nog 1x aankomen lopen. Toen is die hond teruggebracht met de medeling door moeder dat de boer hem goed moet vast houden, want dat ze hem niet weer terug zou brengen. Nog 1x hebben we Sito teruggezien op een fiets tocht, maar dat was een paar jaar daarna. Kan me nog herinneren dat er een foto was met sito in het bos bij Nunspeet. hij ging altijd in de fietstas mee toen ie klein was.

  3. Er gebeurt zo weinig op dit Leurink weblog dat ik het verhaal van mijn broer nog maar weer eens ben gaan lezen om in een goed humeur te komen.
    Ik schiet nog steeds in de lach om : en det gooien ie dan over de sloot en det vrat die ont met bule en al op. Zie het zo gebeuren en dat kampers schrijven van Wim is ook zo grappig.

    Nou ja, het is mooi weer in Nederland en er zijn wel andere dingen te doen dan achter de PC zitten. En die andere dingen ga ik ook maar eens doen.
    Groetjes allen, Bea

  4. Wim,die Ont vind ik nog steeds zo leuk.

    Waarom weet ik niet precies, of het de herinneringen zijn of de vreemde manier waarop jij het Kampers schrijft.
    Of misschien een combinatie?
    Het alles klopt van geen kant geloof ik, maar ik kom in een beter humeur erdoor en dat is op dit moment al genoeg.

Geef een reactie

