Logeerpartij in Bolsward


 

Het wordt tijd weer eens een klein stukje jeugd herinnering in te leveren 

Hier komt hij dan


Logeerpartij in Bolsward

 

Gastvrij dat waren oom Willem en tante Garre uit Bolsward Nu ik ouder ben snap ik eigenlijk niet dat die mensen met een drukke zaak ; de coopratie; een soort Albert Hein  en oom Willem ook nog wethouder en Locoburgemeester tijd hadden voor loges Boven dien hadden ze zelf ook nog 4 kinderen  Met de twee meisje

Marrie en Geesje speelden we altijd Ik weet het niet meer zo zeker maar ik geloof dat ik met Marrie van Ome Gait en Tante Rule op de fiets naar Bolsward vertrok

Vader zei nog :Je koplamp moet er af dan ga je ook niet in het donker fietsen [zo dacht hij ] Willy woonde met zijn Indische vrouw en familie in Bolsward en daar werden we wel eens voor een lekkere nassi Goreng uitgenodigd Dat was in die tijd wel heel bijzonder We mochten ook wel eens spelen in de winkel We wogen dan zout af en hebben het daarna in de suikerbak terug gegooid Een enorme schadepost voor ome Willem maar tot mijn grote verbazing  werd hij niet kwaad op ons Ik schaamde me rot  Tijdens een van die logeerpartijen is Marrie naar beneden gevallen met haar hoofd op de stenen  Een schedelbasisfractuur Wat een verdriet

Vorig jaar was ik met Dina in friesland en zijn we naar Bolsward gegaan om het huis op te zoeken Dina was er al eerder geweest en ze had met iemand gesproken die na de oorlog in het huis heeft gewoond Hij had in het huis in het hout Letters gevonden van het JoodsAlphabeth Oom Willem Had een aantal joodse

families onderdak verleend in de oorlog 

Ik stond met mijn rug naar het huis gekeerd en zei tegen Dina ;het is net of het hier ergens is Ze zei;Draai je maar om en daar was het huis met die mooie hoge ramen Daar was de mooie voorkamer waar  we zelden in kwamen want we aten altijd in die knusse woonkeuken

Wat is het goed dat je terug mag gaan naar de plek waar je zulke warme herinneringen aan hebt

Zo vind ik het ook nog altijd heel bijzonder dat Mini van mijn dierbare broer Tijm aan de Bovensingel is blijven Wonen  Ik kan nog altijd boven uit het raam kijken en

dan fantaseren dat de koeien er nog staan Nu heb ik maar een schilderij gekocht met drie koeien die aan het water staan en dan zit ik weer een beetje aan de Bovensingel aan de sloot

Ik groet jullie allemaal

 

Margje Van Anne en Lou

 


2 Reacties

  1. Hallo Margje

    Na al die jaren weet ik eindlijk wat mijn moeder gehad heeft na die zware val .Zij zei altijd dat ze met de neus op een waslijn was gevallen ( doordoor kon ze ook niet meer ruiken) en dat haar hersenpan iets deur elkoar eklutsd was ( Haar eigen woorden)
    Ik zal me eerste even voorstellen ( lekker beleefd nu pas ) ik ben Gerry de oudste van marrie van Willen en Garre Leurink, en ik hoop via deze site de verhalen weer te horen die mij vroeger zo dierbaar waren. Ik hoorde van Tante Gees uit rijswijk dat de nichtjesdag nog bestaat.Geweldig !!!
    Hopelijk hoor ik van deze of gene het één en ander
    Liefs vanuit Assen |Gerry vander pas -Steiginga

  2. Lieve Gerry
    Wat een verrassing je tegen tegen te komen Ik wil je graag beter leren kennen en dat kunnen we via de mail doen of zomaar eens een afspraak met je maken Mijn mail is heepsmit @planet.nl JDe val van je moeder is inderdaad door de waslijn gebroken en om het allemaal wat minder erg te laten lijken heeft ze dat waarschijnlijk verteldWij hielden van haar en haar prachtige Friese taal
    Mijn moeder en mijn broer Thijm hebben haar ook menigmaal gastvrij ontvangen Laat maar weer eens wat van je horen Onze Nichtjes zullen dit ook fijn vinden
    Veel liefs van Margje uit de Bilt

Geef een reactie

