Het beddegoed

 

Mien vader was nog een echte man! De vrouwe heurden in de keuken en an de wasbalie. Ie zorgden veur brood op de planke. Toch koj in ’t laatste van de hoorlog al marken dat de wiefies det niet meer pikken. Mo begon dan ook steeds te zeurn of va ook ies wat int usholden kon doen. Op een zundag, ik weete dat nog as de dag van gistern begont ze weer. Op een gegeven moment verdwient va noor boomp en kump no 5 minutn weer benedn. Ie zeeg varders niks. Die middag goan we uit wandln, deurt plansoen, eem bej Oldenof langes, bij mien opoe en opa Selles langs, en dan via de singel trug noar uus. Now waarn we de achterdeure uut e goan teun we vertrekken, now kwaamn we de stroate an de veurkante binn. Toen we de stoate binn kwaamn slaken mien mo een ieseleke kreet, mien va ad smöns alle beddegoed inclusief de matrassn uit ut raan van de slôpkamer ehangn. Onder de gedachte det zak aar maar gouw afleern. Nou ze ef em ook nooit meer an de kop ezeurt.

 

Wim Leurink

3 Reacties

  1. ik ben door mijn zuster Bea op deze site geattendeerd en wil graag wat copy leveren.
    Ik zal dat maar doen in het P.K.D, het plat Kamper dialect, dat spraken de broers en zussen tenslotte ook altijd met elkaar.
    Voor wie mij niet weet te plaatsen, ik heet nl. naar goed gebruik ook willem, ik ben de zoon van Henk en Dirkje. We woonden op “zuid” en nadien in Brunnepe waar mijn ouders een kruideniers winkel hadden. Nadien heb ik in hetzelfde pand een electronica zaak gehad, die door een zoon van mij voortgezet is.
    hart. groeten
    wim. leurink

  2. dat is écht smullen zo’n verhaal, en ook van die snoekbaars, allemachtig, waar haal je ’t vandaan om ’t zó op te kunnen schrijven……..!

  3. Wim,
    Welkom in de kringe van medewarkers. Ik kieke uut noar meer verhalen in het ABK (Algemeen Beschaafd Kampers).
    Wim van Gait en Rule

Geef een reactie

