De Snoekbeurs van ome Derk

As jochie van ik denke een jeur of achte gingen ikke en mien va wel ies snoekbeurzen met het roeibeutien van ome Derk. Det beutien det lag in de boomaam. Deur koj met een gammel trappien in klauteren en dan de ketting met een angkslot lös maakn. Dan roeien we (mien va dan) nör de bocht bej Wilsum um te vissen.We vangen ost nooi wat jammer genog.

Op een keertien zeeg ome Derk tegen mien “wimmie ie gön maar ies met mien mee dan zal oe ies leern oe oi lekker snoekbeurzen kunt vangn”. Zo gezecht zo gedôn ikke en ome Derk op een zôterdagmiddag nôr de bochte bej Wilsum. Ikke en ome Dark bint al wel zoon 2 uur ant snoekbeurzen as we nog gien beet ebben ehad as ome Derk op een gegeven moment goed beet kreg. Zien engel beug elemole krom en ie zeeg”wimmie ik hebbe der nou een joekel anangen”. No veule gemartel kreegn we et beest binnen boord, de snoek beurs ad de hoeke niet in de bek, maar net onder de rugvinne zittn, ij kon dus flink zwemmen zodat ome Derk dagten det ie een monster an zien engel ad hangn, ut vissen was echter zwur ondermôts. We em nog een paar uur deur evist, maar gien beet meer ezien.

Op de terugweg skeuf mien ome zien beutien op een zandplate en zee tegen mien “wimmie got ies wat brandolt zuken”. Ik vonde al gouw wat mooi takkn en toen ik terug kwam teuverden mien ome een grote gedeukte panne ut een kassien en wat zolt, toen em we ut vissien lekker gaar ekookt en opegeten. Nog nooit ef mien een vissien lekkerder esmaakt.

wim. leurink

Eén reactie

  1. ik ben door mijn zuster Bea op deze site geattendeerd en wil graag wat copy leveren.
    Ik zal dat maar doen in het P.K.D, het plat Kamper dialect, dat spraken de broers en zussen tenslotte ook altijd met elkaar.
    Voor wie mij niet weet te plaatsen, ik heet nl. naar goed gebruik ook willem, ik ben de zoon van Henk en Dirkje. We woonden op “zuid” en nadien in Brunnepe waar mijn ouders een kruideniers winkel hadden. Nadien heb ik in hetzelfde pand een electronica zaak gehad, die door een zoon van mij voortgezet is.
    hart. groeten
    wim. leurink

Geef een reactie

