De Kapok Matras


Er is nu zo’n grote keuze aan matrassen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, van boxspring tot waterbed, van traagschuim tot latex,, van tempur tot polyether. Bijna allemaal van synthetisch materiaal. Zo gek kun je het niet bedenken of je kunt erop slapen voor heel veel geld soms.

Wat had je vroeger? Beddenzakken gevuld met stro,zeegras of houtsnippers ,dat soort natuurlijke materialen. Maar daarna kwam het kapok als vulmateriaal voor matrassen,wel comfortabeler dan het vorige. Zware en stevige, niet al te zachte matrassen, in meerdere delen anders waren ze niet te hanteren en omkleed met een tijk en doorgestikt met knopen.

Een natuurlijke onderlaag,komend van de pegel vormige vruchten van de kapok boom, een boom die alleen in exotische oorden groeit. In de vruchten zit een plukje grauwachtige watten, de Kapok

kapok.jpg

Omdat Indonesie in mijn jeugd nog bij Nederland hoorde, gebruikten de Hollanders meestal kapok van de Javaanse kapokboom. Er waren op diverse plekken in Nederland fabrieken die de kapok vlokken verwerkten tot matrassen, o.a. Patria in Zuid Laren. Zoek die site maar eens op, er zijn mooie oude foto’s op te zien.

Tot zover deze educatieve inleiding.


Inmiddels zal een groot deel van de Leurink-bloggers wel weten dat mijn moeder bekend stond als zunig. Zodoende werd er eigenlijk nooit iets weggedaan, pas als iets zo versleten was dat je het weg kon blazen als de zaadjes van een uitgebloeide paardebloem, dan mocht het echt weg.


– Ik zal ongeveer 6 tot 7 jaar zijn geweest , het is een warme zomerdag.

Oh jé, mijn moeder zit niet op de gebruikelijke plek aan tafel, wachtend met de thee op haar dochter. Behoorlijk verontrustend is dat, als je zo klein bent. Kijken in de kelder, de tuin, de voorkamer,de keuken en de schuur -een huis is groot als je zo klein bent- het helpt niet, er is niemand alles is muisstil.

Als kind word je dan steeds banger en je durft eigenlijk niet meer de trap op, want wat kan er niet allemaal voor griezeligs boven zijn? Spoken, boeven, enge mannen, heksen brrrrr.

Slechts een klein piepgeluidje komt uit mijn keel als ik onderaan de trap probeer te roepen : “mama “.

Pas na een grote dosis moed verzameld te hebben, dan toch maar heel voorzichtig de trap op en bovenaan de trap nog eens proberen,

” mama weur bi j “? Nogmaals geprobeerd en wat harder, en ja, ten langen leste hoor ik iets dat als een dof gemurmel klinkt en komt lijkt het uit mijn eigen kamertje.

Heel dof hoor ik: “Bea, eem wachten ik kome zo en niet de deure opendoen”

En wat doet een kind dan? Juist , de deur open. Om deze vervolgens direct van schrik weer dicht te gooien.

Aangezien ik al behoorlijk aangeslagen was door die zoekpartij naar mijn moeder, was dit helemaal verschrikkelijk wat ik daar aantrof, en dan ook nog in mijn eigen kamer.

Een kruising tussen vrouw Holle en de verschrikkelijke Sneeuwman had mijn kamer uitgekozen om daar te gaan zitten en om in de hele kamer grauwe sneeuwvlokken te strooien en dat nog wel midden in de zomer. Het raam was ook nog dichtgedaan, ik kon nagaan dat die engerd nog lang niet van plan weg te gaan.

“ Bea kom maar,niet schrikken ( nou, de schrik had ik al te pakken ), nou veurzichtig de deure opendoen”.

Dat vreemde wezen noemt mijn naam en klinkt toch wel een beetje als mien mama.

Heel voorzichtig durf ik de deur te openen, kieken om ’t ukien, maar is het wel mijn moeder die daar zit? Het wezen dat daar zit is helemaal grauw/wit besneeuwd, de vlokken in een gezicht,waar ik nauwelijks herkenning in zie.

Ze zal aan mijn angstige gezicht hebben gezien dat ik haar niet herken en begint te praten, wat me een zucht van verlichting doet slaken. “Ie mun zelf maar wat ranja pakk’n en een biskwiegien, ik kan hier nou niet weg anders kump alles onder de kapok .Ik mut eerst kloar wezen met die matrassen.” Haar stem klinkt anders, waarschijnlijk is kapok geluid dempend.

Pas nu ebt mijn angst weg en durf ik goed te kijken, ze heeft een sjaal helemaal om het hoofd gebonden, in deze tijd zou je zeggen dat ze in een soort besneeuwde burqa zit ,maar dat woord was toen nog niet ingetreden. Totaal alles zit onder de vlokken , aan haar bezwete gezicht kleeft kapok ,uit de neusgaten komen wittige vlokken en het lijkt of het schuim haar op de lippen staat. Het is er stikheet, maar het raam mag niet open want dan waait alles uut ’t raam en de deure ook niet want dan waait alles onder de deure deur en kump ut ele uus onder ‘t stof.


“Zeg maar tegen papa als ie straks thuus kump, dat ie de soep maar mut opwarmen, want ik bin dan nog vast niet kloar.”


Ze was inderdaad nog niet kloar toen mijn vader thuiskwam en hij zal de soep wel hebben opgewarmd. Hij zal ook wel gezegd hebben :” Dé wat bi j noe weer aan ’t tonneken, wat haal ie oe toch allemoale op de nekke”.

Maar hij was niet geschrokken want hij wist waarschijnlijk al dat ze iets in ’t heuft had om wat aan de matrassen te doen . Van twee dunne matrassen, één stevige- dikkere zo goed als nieuwe maken, of zo iets . Of het gelukt is dat weet ik niet.


Maar ze had een gezegde en dat luidde: wie zich niet wet redden is niet weert dat ie armoede let.

En, ze wist zich altijd goed redden. En … wat ze in de kop had, had ze niet in de konte .


Bea Leurink

Dochter van Henk Leurink en Dirkje Selles

7 mrt 08

Eén reactie

  1. Wat een skriefster is mien nichien Bea !
    Geweldig mooi verhaal, ook de afwisseling met het kampers is een weldaad om te lezen.
    We hebben wel schrijftalent in de familie, Willem van G&R schrijft ook prachtig en het verhaal van nicht Dik is ook grote klasse! Niet te vergeten nicht Margje, geweldig om de verhalen te lezen, het werkt ook troostend. Je ziet voor je wat er vroeger gebeurde, wat er werd beleefd, ook zo liefdevol en met humor genoteerd, zo des Leurinks!
    groetjes,
    fem.

Geef een reactie

