Eeuwig Zunde

Met stijgende verbazing lees ik de berichten waarin soms iets over voedsel staat en ook met enige jalouzie.

Je zal in je jeugd al mosselen hebben leren eten en weten wat een wentelteefje is, zo als Mar en Fem.

Wat ben ik dan kleinzielig gebleven in mijn jeugd, bij ons was er niets anders dan: andievie, witlof, breekbeunties, bofferd ( in lauwe melk) en gruunmoes en al het gewone dat er tussen in zat,van de oud Overijsselse pot.

Altijd met een lappien peerdevleis en later toen we bij de winkel woonden, eeuwig een plak gebakken boterhamworst en af en toe een biefstukkien.

Ga er maar aan staan.

En wat te denken van de overgebleven koffie, die in een steelpan verzameld werd en later nog eens “lekker” werd opgewarmd.

Volgens oom Steven was de koffie “soms niet te drinken” bij mijn moeder en daar had hij groot gelijk in, als hij zo’n opgewarmde bak kreeg.

Het was de eeuwige zuinigheid van mijn moeder en haar conservatisme.

Mijn vader heeft echt wel tegen haar geageerd, maar het was er niet uit te krijgen.

Een koelkast, dat was nergens veur nodig en een was machine al helemaal niet. Laat staan een centrifuge .Het lelijke eendje  was veel beter dan al die grote rot auto’s die mijn vader later nodig had voor de zaak.

Toen ze eens een uitknijpbare dweil op een stang kreeg, om de winkel makkelijk te kunnen schoonmaken, was dit “helemoale een kreng” en ging  ze veel liever diep gebukt verder op de oude manier. Met voor iedereen uitzicht op , de grote witte – in het kruis verstelde – onderbroek als de kont tenminste de juiste kant opstond.

Het was er niet uit te krijgen.

Tjonge jonge, toch wel wat zielig achteraf.

Mijn vader die eens een “wild”colbertje had aangeschaft, met een glanzende rood zilveren  draad erdoor, ging  die na veel gedram weer retour herenzaak.

En … wat te denken van de trouwring van haar eerste man, mijn vader;

die werd aan oom Jan gegeven ,met de naam Henk en de trouwdatum weggevijld, de naam Jan ervoor in de plaats met de nieuwe trouwdatum.Want het was toch “eeuwige zunde ” . Zo waren heel veel zaken” eeuwige zunde”. Later besef je dan pas dat het eeuwige zunde was hoe ze  in het leven stond.

Mensenlief, wat heb ik moeten strijden om met de mode mee te kunnen doen. Want zelf maken was toch het mooist, dat vond ik allang niet meer toen ik begon te puberen.

Zelfs toen ik getrouwd was, was alles niks of het nu de mini of maxi mode was. En bij zwangerschap droeg je toch een jasschort? Dan had je verder niks anders nodig.

Tja, zo kan het ook natuurlijk, maar ik heb me altijd tegen haar conservatisme moeten verzetten. Ze bleef wie ze was.

Ach ja, ik heb me er wel bij neer moeten leggen en gewoon zelf maar uit gaan maken welke waarden en normen wel bij mij pasten en die van haar, die niet de mijne waren, gewoon naast me neerleggen.

Dit was gewoon een verhaaltje  naar aanleiding van de mosselen en de wentelteefjes

(wat een luxe! ), dat plotseling bij me opkwam.

Nu kan ik er om lachen omdat “eeuwige zunde” van haar.

Als ik zin heb doe ik nog wel meer “duiten in het zakje” hierover, maar het is beslist geen aanklacht hoor!

Bea ( dochter van Henk Leurink en Dirkje Selles) 

2 Reacties

  1. ……..en nu heb je [ misschien wel van de weeromstuit ] een partner die vurrukkellijk kookt en menigeen is jalours……….

  2. Bea dat van die trouwring wist ik helemaal niet, dat ging dus wel erg ver.
    Aan de andere kant, ja het zat er van jongs af in, nooit dik in de financien gezeten. Ik kan me nog herinneren hoe ze op een keer, ik was al een tiener, opgetogen thuis kwam. Ze had met een vriendin voor de eerste keer op een terrasje gezeten en daar een kopje thee gedronken.
    Het eind van het liedje was dat de thee thuis toch wel veel voordeliger was, en dat het toch eigenlijk wel eeuwige zunde was van het geld.
    Maar ondanks alle zunigheid was ze een geweldige moeder voor haar kroost. Ze cijferde zichzelf helemaal weg.
    Toen ik in Zwolle electronica ging studeren nam ze zelfs een werkhuis om de kosten te kunnen betalen.

Geef een reactie

