Wat mut det?!

Wat overmoedig, ik was nog maar net hersteld van jeugdreuma, was ik naar opoe gelopen. Ik kon met de beste wil van de wereld niet meteen weer terug naar huis. Ik bleef een nachien over. Hartstikke gezellig voor een joch van een jaar of tien. Lekker bij opoe en opa en de beide omes (Steven en Marinus) aan tafel, een boterham, nog wat langer opblijven dan thuis gewoon was en dan lekker, op zolder, het veren bed in.


De volgende morgen was ik vroeg wakker, ik moest nodig, heel nodig naar de plee, poepen. Ik had nog maar net een been buiten bed of ome Marinus zei wat mut det. Poepen, zei ik waarheidsgetrouw. Blief lèggen, was het antwoord en ik kroop beschimmeld weer terug onder de dekens.


Na een poosje probeerde ik het nog eens, maar ik kreeg geen kans. Ome Marinus volhardde in zijn Blief lèggen. Ik moest blijven liggen. Toen ik dacht dat-ie weer sliep, vluchtte ik het bed uit, rende de trap af maar toen ik beneden was, was het te laat. Broek vol. Ach, jongchien toch, zei opoe en nam me mee naar het ‘plaatsje’ waar ze me de billen waste en me van een schone, wat groot uitgevallen onderbroek voorzag. Pyjama’s kende ons soort mensen in die dagen niet.


Er is nooit een word over vuil gemaakt. Maar ik vermoed dat opoe wel begrepen heeft dat haar jongste zeune weer eens een geintje had uitgehaald.

Wim van G&R

3 Reacties

  1. Hoi Wim,
    Ben blij dat je staking voorbij is, je schrijft machtig mooie verhalen!

  2. Wat een fijne opoe heb je gehad, jammer dat ik haar niet zo heb gekend. -Willem de oudste- kom maar met je verhalen, ik ken ze niet zo. Maar ik probeer me te verplaatsen in een tijd die ik dan zelf niet heb mee gemaakt en denk me dan in hoe het geweest moet zijn. Voornamelijk de menselijke ervaringen tellen dan mee .Door jou zie ik opoe Leurink anders dan die oude vrouw- met oortoeter, helemaal in het zwart -jammer, ik ben ik toch wat te laat geboren.
    Prijs je zegeningen met die “‘ OPOE”.

  3. Prachtig verhaal Wim,
    echt een Leurinkstreek lijkt me.
    wim smit

Geef een reactie

