Hoi

Ik ben Geesje, de dochter van oom Willem uit Bolsward Via Dina ben ik geattendeerd op de familieverhalen van de familie Leurink.

Ik was dan ook supertrots op het feit dat mijn vader als verzetsheld werd genoemd tijdens de begrafenis van oom Steven. Het toeval wil,dat twee meisjes uit Bolsward en 1 een omliggend dorp aan mij vroegen of ik mee wilde werken aan hun profiel werkstuk over onderduikers. Via een dochter van Willie(Lisette) waren ze aan mijn adres gekomen Ik heb hun een verhaaltje gemaild en daar zijn ze nu mee aan de slag gegaan. Ze vroegen daarbij foto,s en die leken mij ook wel leuk voor de familie verhalen.
Ik verwacht dat ik t z t ook dat verslag van hun wel krijg, maar bij deze vast een paar foto’s die de familie Smit ook wel leuk zullen vinden.

Je ziet onze winkel ten tijde van de oorlog ,althans zoals die er toen ookm uitzag.

Het hele gebouw liep door tot de volgnde straat er achter en dat was dus de bakkerij. In die bakkerij was , boven de oven een schuilkelder gebouwd Je ziet mij dan als jonge deern op een hekje zitten en dat was toen de bakkerij was afgebroken en ik dus al een stuk ouder wqs dan in de oorlog Dan zie je links een “huisje “dat was de wc van de bakkerij.Tussen het voorste gedeelte van het huis en het achterste was een binnenplaatsje waarover een loopbrug liep naar de bakkerij en dat was teven een extra vluchtroute.

Die loopbrug zullen een stel nichten zich nog wel herinneren. Daar is onze Marrie toen afgedondert en liep een schedelbasis fractuur op. Er logeerden toen een hele kluit nichtjes bij ons en toen ik vertelde dat Marrie van de brug afgevallen was riep een van de meiden “En ze kan niet eens zwemmen” wat uitmonde in een zenuwen lachbui omdat de toestand van Marrie erg kritiek was.
Kom ik even terug op de foto,s Jullie zullen onze Henk herkend hebben.Hij was toen tolk bij de Canadezen Ja , onze Henk had een echte talenknobbel.
1.jpg
2.jpg3.jpg 4.jpg

5.jpg

Ik stop er mee en hoop dat alles goed overkomt.

Groeten Geesje

3 Reacties

  1. Geesje,
    Het plan om mijn logeerpartij (uut van uuzer, herinner ik me, werd een loge genoemd) in Bolsward nog eens aan het papier toe te vertrouwen is door jouw stukje en de bijgevoegde foto’s aangemoedigd.
    Het was … maar ik wil er niet op vooruit lopen.
    Het zal nog even duren want voorlopig heb ik het druk met belastingaangiftes; ik ben (vrijwillig) bekasting- en ouderenadviseur bij de ANBO. Zodoende.
    Wim van G&R

  2. Geesje, wat een verrassing!
    Later zal ik hier de brief plaatsen die ik aan de vrouw van Henk heb geschreven na zijn overlijden. Kun je wat meer zeggen over de personen onder “Excelsior” waarop ik mijn vader en moeder (Anna en Louw) herken -met een witte jas aan- is dat zo en hoe kan dat?
    Groet,
    wim smit

  3. Zien jullie die mooie hoge ramen boven de winkel Dat was de voorkamer van tante gerre en ome Willem
    Op de foto staat inderdaad onze vader en moeder ,tante Anne en ome Lou en helemaal links staat Mevrouw de Ruiter Dat waren mensen die pap en mam wel een s kwamen halen voor een ritje Rechts staat Tante Gerre en oom Willem De kinderen herken ik niet Lieve Geesje kun je nog eens iets op de site zetten over jullie huis en de geschiedenis Alleen als je het kunt hoor Margje

Geef een reactie

