Nou nog een stukje lezen

We hadden neef Gerrit – toen een joch van een jaar of vier – een dag. Tante Nelle en ome Jaap hadden die dag wat anders en Gerrit kon niet mee, vandaar. Gerrit vond het prachtig, hij vermaakte zich best met zijn veel oudere neven en nichten.

Bij de maaltijd hadden we ons op zijn aanwezigheid aangepast. Mijn vader had een kort openingsgebed gesproken en wij hadden, of het de gewoonste zaak van de wereld was, zedig onze handen gevouwen en onze ogen gesloten.

Mijn vader dacht er met een kort gebed vanaf te zullen zijn, maar dat ging mooi niet op. Gerrit zei: Nou nog een stukje lezen, ome Gait. En daar bracht-ie mijn vader mee in de problemen. Er waren bij ons thuis boeken te over maar een Bijbel was daar beslist niet bij.

Ik deed op goed geluk een greep in de stapel boeken op de Singer, de onvolprezen trapnaaimachine van mijn moeder. Het werd Belfloor en Bonnevu, een in de jaren vijftig heel populair jeugdboek over twee goedmoedige reuzen.

Mijn vader sloeg het boek op een willekeurige plek open, las een pagina en sloot daarna af met een kort gebed. Neef Gerrit was er volkomen tevreden mee.

Willem van Gait en Rule

Geef een reactie

