Bijnaam, eretitel

Op mijn bureaublad heeft Sinterklaas plaatsgemaakt voor een opname van het plein voor ons appartementencomplex. We wonen in de binnenstad, vandaar al die auto’s. Op het plein staan zestien nog prille, kastanjebomen.

Op één na zijn ze allemaal kaal. Alleen die ene zit nog volop in blad, prachtig in zijn herfstkleur.kastanje1.jpg

Oom Marinus noemde zijn vader ooit eens ‘Starke Willem De Neuze’. Niet al te hard natuurlijk, hij keek wel uit. Of dat de bijnaam van opa was, ik heb het nooit gevraagd. Een bijnaam verbaasde me trouwens niet. In mijn jeugd droegen veel oudere Kampenaars nog een bijnaam: Dries De Pille (de vader van een buurtvrindje), Gait Poepies (een notoire zuiplap), Jan Pollitoer, de Weduwentrooster om een paar voorbeelden te noemen.

Onze oom Dirk had er ook een. Een bijnaam die zo aan zijn persoon gebonden was, dat wij hem eigenlijk alleen maar met die naam kennen: De Dije. Voor wie het ABK (Algemeen Beschaafd Kampers) niet beheerst, uit te spreken als: De D-ij-je.

Die kastanjeboom voor ons huis doet me denken aan opa: trots, stoer en onverzettelijk. Ik noem hem: Starke Willem De Neuze, geen bijnaam maar een eretitel.

– Willem Leurink –

3 Reacties

  1. Steven,
    Er is een stukje van de tekst weggevallen. Het zit zo te zien achter de foto. Zonder dat stukje is het verhaal niet duidelijk.
    Groeten

  2. Willem,

    Ik zag het inderdaad…nu is het weer opgelost.

    Groeten,

    Steven

  3. Hartstikke bedankt
    Willem

Geef een reactie

